De 18e dag - Reisverslag uit Scey-sur-Saône-et-Saint-Albin, Frankrijk van Hans Dooren - WaarBenJij.nu De 18e dag - Reisverslag uit Scey-sur-Saône-et-Saint-Albin, Frankrijk van Hans Dooren - WaarBenJij.nu

De 18e dag

Blijf op de hoogte en volg Hans

04 Juli 2015 | Frankrijk, Scey-sur-Saône-et-Saint-Albin

Eindelijk weg. Door een goede voorbereiding vroeg, wat gezien de voorspelde hitte wel verstandig is.

Deze dag staat in teken van de communicatie. De eerste kilometers moest mijn Mio mij weer naar het traject leiden. Hij slaagde erin om over vijf kilometer, vijftien kilometer te doen. Ik ben toen een serieus gesprek aangegaan met de Mio, met als resultaat dat ik de relatie heb verbroken. Toen hij op de bodem van het kanaal lag, hoorde ik nog eenmaal een piep om aan te geven dat hij vond dat ik weer verkeerd ging. Daarna was het heerlijk rustig. Over een verkeerde aankoop gesproken!

Overigens was de rit langs het kanaal tot Fontenay heel mooi. Vlak, in de schaduw en erg snel. Echter niets voor vegetariërs, tenzij ze hun mond dichthouden. Ik heb mijn middageten binnen.

Daarna ben ik van de route afgeweken om in Bains les Bains bij een bank te pinnen. Dat mislukte omdat mijn kaart niet gelezen kon worden. De Triodos bank in Nederland gebeld. Aardige mensen, maar geen oplossing. De bank wilde wel een nieuwe kaart naar mijn huis sturen; binnen een week. Daar heb je echt wat aan als je zonder geld in Frankrijk staat. Heb ik het gevoel dat ik als klant koning ben? Nee dus, want koningen laat je niet stikken.
Verder dus maar. Ik zal wel zien of er een oplossing komt. Desnoods ga ik zingen. Er zullen vast wel mensen zijn die ervoor willen betalen als ik stop.

Verder gaan betekent een keuze maken. Benjaminse heeft er drie. Verder langs het kanaal is lang en saai. Een tweede optie is korter, maar langs drukke wegen. De derde is volgens Benjaminse leuk, over rustige binnenweggetjes. Na de tiende stijging weet ik dat Paul iets anders onder leuk verstaat dan ik.

De hitte is toegenomen en even verder zie ik een clubje koeien onder een boom staan. Ik besluit van de schaduw gebruik te maken en een goed gesprek te beginnen. Ze hebben duidelijk interesse want ze komen dichter bij. Om ze gerust te stellen, zeg ik dat ik wel begrijp dat ze droevig uit de ogen kijken, want als slachtvee heb je bepaald geen spetterende toekomst. Ze begrijpen me want ze wapperen instemmend met hun oren en staart. Ik zeg wel dat ze wat voorzichtig moeten zijn, want ze jagen al de vliegen weg. Daarna vertel ik over mijn Mio, over de bank en over Benjaminse. Ze wapperen weer begrijpend. Mijn frustratie kwijt, dank ik ze voor hun welwillende aandacht en ga weer verder onder druk gewapper.

Onderweg kom ik langs een kersenboomgaard waar met schoten de vogels worden verjaagd. De kersen waren rijp en lekker.

Na 94 kilometer kom ik aan in Pont-sur-Saône op een camping waar mijn fietsmaatje van de laatste dagen al was. Een moeilijk keuze ligt voor: biertje of zwembad? Ik besluit beide te nemen, waarvan een in meervoud. Via Truus en internetbankieren kom ik nog aan 200 Euro. De problemen van de dag verdwijnen snel.

Blijft alleen de vraag of mijn conversaties wel helemaal normaal waren

  • 05 Juli 2015 - 00:12

    Marrianne:

    Goed, man! Fijn dat je nu door leukere contreien kunt fietsen en mooi plus (erg) warm weer hebt.

  • 05 Juli 2015 - 12:13

    Peter Rommelse:

    Hans, leuke wijze van schrijven, ga zo door. Als ik wat voor je kan doen, bijvoorbeeld t.a.v. je pas, laat me dat weten. Als je niets bijzonders meemaakt onderweg, wordt het saai. Ten aanzien van het zingen was het beter als je samen met Columba was gaan fietsen. Succes verder. Peter.

  • 12 Juli 2015 - 14:43

    LEONIE:

    Bewonder je wel hoor. Gesprekken met koeien kunnen zeer verlichtend werken. Daar heb ik 'ervaring " mee. Vertel ik je nog wel eens. Je zit een mooi gebied, hoor. Geniet er van als het je niet te warm is. Veel plezier en blijf vooral door fietsen! groetjes van mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Scey-sur-Saône-et-Saint-Albin

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

04 Juli 2015

De 18e dag

02 Juli 2015

samenvatting dag 1 t/m 17

15 Juni 2015

Op de fiets naar Barcelona en terug

07 Mei 2015

Vechtdal Route
Hans

Gepensioneerd en eindelijk zover om een jongensdroom waar te maken.

Actief sinds 18 Maart 2013
Verslag gelezen: 556
Totaal aantal bezoekers 14950

Voorgaande reizen:

02 Mei 2016 - 27 Augustus 2016

Naar Rome

15 Juni 2015 - 24 Augustus 2015

Barcelona op de fiets

18 Maart 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: