Dag 10 deel 3 - Reisverslag uit Speyer, Duitsland van Hans Dooren - WaarBenJij.nu Dag 10 deel 3 - Reisverslag uit Speyer, Duitsland van Hans Dooren - WaarBenJij.nu

Dag 10 deel 3

Blijf op de hoogte en volg Hans

12 Mei 2016 | Duitsland, Speyer

Enkele weken geleden heb ik een boek van Ilya Leonard Pfeijffer, dichter en filosoof, De Filosofie van de Heuvel te leen gekregen van mijn huisarts . Het is een inspirerend boek over zijn reis naar Rome met zijn vriendin. Het bevat literaire hoogstandjes die het lezen de moeite waard maken. Wat mij echter meer boeit is dat zij "de reis is het doel" volledig waarmaken. Ik zou het niet zo kunnen zoals zij het deden. Bijvoorbeeld de reis momenten en het alcohol gebruik tijdens de rit zou voor mij funest zijn. Maar hij heeft mij zeker getriggert met zijn filosofie van de heuvel. Nou zit ik onderweg ook over van alles en nog wat te filosoferen. Zo doemt soms een heuvel op van schrikbarend kaliber, die je vervolgens fluitend beklimt. Even later konkelen een kleine tegen waarbij je spieren bijna uit je kuiten springen. Mijn filosofie dus: overschat niet een heuvel, want dat is niet nodig, maar onderschat er NOOIT een. Als je dan boven bent, komt de tweede filosofie: je bent weer een stukje verder dan toen je beneden was. Voor de afdaling geldt de eerste filosofie andersom: onderschat geen afdaling, maar overschat hem NOOIT. Ze zijn meestal korter dan je denkt.

Er volgen vast meer filosofieën.